De wintertijd is weer ingegaan. Dit betekent dat de klok een uur is teruggedraaid. In de nacht van 27 op 28 oktober ging om 3:00 uur de wintertijd in. Maar, heeft deze overgang naar de wintertijd eigenlijk invloed op ons?

Gevolgen vallen mee

Ja, maar de gevolgen vallen mee. De wintertijd zou volgens experts zelfs nog gezonder zijn dan de zomertijd. Dankzij de wintertijd wordt het ‘s ochtends een uur eerder licht ten opzichte van de zomertijd. Voor veel mensen maakt dit het net wat makkelijker om vroeg op te staan. Daarnaast is de wintertijd in principe de oorspronkelijke tijd. Het uur extra slaap en de terugkeer van het natuurlijke ritme, is voor veel mensen gunstig.

Winterdepressie heeft echter meer te maken met het feit dat de dagen in de winter korter zijn dan in de zomer. Veel licht is hierbij dan heel belangrijk. Vaak zorgt het extra uurtje licht in de ochtend (door de wintertijd) juist voor een positief effect.

Slaaptips voor de winter

Heeft de wintertijd veel invloed op jou? Hier heb je wat tips om te slapen in de winter:
1. Houd hetzelfde ritme aan. Probeer je slaap- en waak ritme zo constant mogelijk te houden. Ga iedere dag rond dezelfde tijd naar bed en sta rond dezelfde tijd weer op.
2. Kom veel buiten. Jezelf in veel natuurlijk licht bevinden overdag is belangrijk. Het wordt nu namelijk al rond 17:00 uur donker. Dit draagt bij aan een gezonde melatonine productie waar je ‘s avonds profijt van hebt. Ook om makkelijker uit bed te komen in de ochtend, kun je met je gordijnen open slapen.
3. Zorg voor een avondritueel. Op die manier vertel je je lichaam dat het goed is om nu moe te worden.

Wil je meer weten over dit onderwerp? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!