Terug naar de complete kennisbank

Heb je last van ‘lawaai’ in jouw omgeving en kom je daardoor minder goed in slaap? Helaas is het niet altijd mogelijk om de geluiden van buitenaf te verminderen, maar je kunt wél de geluiden neutraliseren. Om beter en rustiger in slaap te komen, adviseren we witte ruis (white noise) toe te passen.

Monotoon geluid

Witte ruis zijn achtergrondgeluiden die op een gematigd volume een rustgevend effect kunnen hebben. Je kunt het vergelijken met het geluid van een vliegtuigcabine of een oude TV die geen signaal meer ontvangt. Met deze witte ruis kun je externe geluiden niet verminderen, maar je kunt ze wel onderdrukken of minder storend maken. Het gebruik van witte ruis op de achtergrond moet een constant achtergrond geluid creëren die ervoor zorgt dat de omgevingsgeluiden jou niet meer wakker houden.

Goede resultaten

Een onderzoekers team heeft nog niet zo lang geleden vast gesteld (Journal of Caring Sciences, 2016) dat het wakker worden door alledaagse geluiden van hartpatiënten op de intensive-careafdeling, verminderde door het afspelen van witte ruis. Ook bij baby’s werd vastgesteld dat 80% van de baby’s binnen 5 minuten in slaap viel door de witte ruis tegenover 25% van de controlegroep die geen witte ruis hoorde.

Meer informatie

Let wel op het volume van de witte ruis: het moet niet te luid zijn. Het volume moet ergens liggen tussen de 40 en 55 decibel. Op Spotify en YouTube kun je talloze varianten van witte ruis vinden. Wil je meer weten over dit onderwerp? Of zoek je aanvullende informatie over witte ruis? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.