Terug naar de complete kennisbank

De meeste mensen ploffen in bed en zijn zich niet bewust van hun slaaphouding. In werkelijkheid heeft je slaaphouding grote invloed op de kwaliteit van slapen. Het bepaalt de stabiliteit van je wervelkolom, het herstel van je tussenwervelschijven en het herstel van je spieren. Maar ook de werking van je hart, bloeddruk, spijsvertering en zelfs de productie van hormonen. Als je slaaphouding er `s-nachts voor zorgt dat je lichaam niet goed kan herstellen, dan zal je niet energiek en uitgeslapen wakker worden.

De beste slaaphouding is op je zij: je linkerzij om precies te zijn. Elke fysiotherapeut of osteopaat kan jou vertellen dat de hersenstam die door je wervelkolom loopt, verbonden is met ieder orgaan in je lichaam. Als je lichaam niet goed ligt en er een breuk is bij het doorgeven van informatie van het lichaam naar je hersenen, kan dit leiden tot chronische klachten en problemen. Ongelooflijk toch?

Op je zij kan je lichaam en je wervelkolom het beste ontspannen en herstellen. Doordat je op je zij ligt worden bijvoorbeeld je bloedcirculatie en spijsvertering bevorderd. Het vermindert snurken en reflux of oprispend maagzuur. Het allerbeste is je linkerzij omdat je het je lichaam en veel van je organen dan een stuk eenvoudiger maakt. Op de tweede plaats komt het slapen op de rug en op je buik slapen is af te raden. Wil je meer weten over jouw slaaphouding? Neem dan contact op met onze specialisten.